Aanmelding bij team Veiligheidshuis

Home » Voor professionals » Aanmelding bij team Veiligheidshuis

Een casus voorleggen

Professionals kunnen een casus voorleggen aan het team Veiligheidshuis. Het gaat om complexe en ketenoverstijgende casuïstiek waarbij specifieke expertise nodig is om verder te komen en waarbij de reguliere hulpverlening niet toereikend is of vastloopt. Het team Veiligheidshuis screent de aanmelding, verzamelt en verrijkt informatie bij netwerkpartners over jouw casus en beoordeelt welke inzet nodig en passend is.

Wanneer is een casus geschikt voor het Veiligheidshuis?

Wij nemen een casus in behandeling als er voldoende aanwijzingen zijn dat deze voldoet aan de volgende criteria:

  • Er zijn problemen bij de betrokkene of in zijn/haar gezinssituatie.
  • Deze problemen komen voor op meerdere leefgebieden en bevatten risicofactoren voor criminaliteit.
  • De problemen leiden, hebben geleid of zullen zonder interventie leiden tot ernstige overlast, criminaliteit of onveilige situaties voor personen of binnen een gebied.
  • Er is samenwerking nodig tussen verschillende partijen binnen het Zorg- en Veiligheidshuis om een effectief plan te maken om de problemen te voorkomen, verminderen of bestrijden.

Aanmelding door vaste deelnemers

De wet bepaalt dat alleen een vaste deelnemer een casus kan aanmelden bij het Veiligheidshuis. Dit betekent dat een incidentele deelnemer een casus kan aanmelden via een vaste deelnemer. Kijk op de pagina Veiligheidshuis voor een overzicht van vaste en incidentele deelnemers.

Handen die een mobiele telefoon vasthouden
Direct casus aanmelden via PGAx

Voor professionals

De informatie op deze pagina is geschreven voor professionals en netwerkpartners van het ZVH.

Verder op deze pagina

Wat gebeurt er na een aanmelding? Rollen en verwachtingen

Hoe kun je een casus aanmelden?

De vaste deelnemers van het ZVH kunnen een aanmelding online via het aanmeldformulier van PGAx doen. Een aanmelding bij het Veiligheidshuis bespreek je vooraf bespreken met de betrokkene(n), tenzij er redenen zijn om betrokkene (nog) niet te informeren. Bijvoorbeeld als er zwaarwegende veiligheidsbelangen zijn (zie ook ons privacy statement).  Op basis van beschikbare informatie wordt beoordeeld of de casus binnen een overleg van Veiligheidshuis past. Ook wordt beoordeeld of het noodzakelijk is om met partners een gezamenlijk plan van aanpak te maken, bij een lokaal overleg of lokale partner ondergebracht moet worden of dat bilaterale inzet van één van de netwerkpartners noodzakelijk is.

Wil je vooraf overleg of ben je geen netwerkpartner, neem dan contact op met het team Veiligheidshuis. Lukt aanmelden niet, neem dan ook contact met ons op.

Naar portaal PGAx opent in nieuw tabblad

In nood: bel 112

Maak je je ernstige zorgen om iemand die acuut hulp nodig heeft? Neem dan contact op met 112 of de politie.

Wat gebeurt er na de aanmelding?

Na het versturen van het aanmeldformulier krijg je automatisch een ontvangstbevestiging. De intake wordt, namens jou als de aanmeldende partij, zo snel mogelijk door ons in gang gezet. Wij nemen binnen 5 werkdagen (telefonisch) contact met je op. Zo nodig verrijken we de aangeleverde informatie. Op basis van de beschikbare informatie wordt de aanmelding gewogen. Dit leidt tot één van de volgende twee uitkomsten:

  1. De casus is niet voor het Veiligheidshuis en wordt niet in behandeling genomen voor procesregie. Je ontvangt een advies (mondeling of schriftelijk).
  2. De casus is wel voor het Veiligheidshuis en wordt in behandeling genomen voor de volgende processtap. Je wordt hiervan op de hoogte gesteld. Er zijn vier opties:
    • Er wordt een uitvraag gedaan bij netwerkpartners en de casus wordt geagendeerd voor de briefing. Op basis van een onderbouwde aanmelding kunnen netwerkpartners bepalen welke informatie belangrijk / noodzakelijk is om te delen.
    • Je wordt gekoppeld aan een netwerkpartner
    • Je krijgt een advies
    • Je wordt doorverwezen naar een andere overlegtafel passend bij de inbreng. Je wordt er na het wegen van het besluit van op de hoogte gesteld. 

Rollen en verwachtingen

Dit verwachten we van onze netwerkpartners

Bij de bespreking van een casus in het ZVH zijn meerdere netwerkpartners betrokken. Zij nemen deel aan het overleg en komen tot een gezamenlijk doel en integraal plan van aanpak. Er wordt een aantal zaken van iedere netwerkpartner verwacht. Elke netwerkpartner:

  • Komt voorbereid naar het overleg; achterhaalt actuele informatie, maar ook relevante informatie uit het verleden.
  • Denkt actief mee bij het opstellen van het doel en het plan van aanpak.
  • Voelt zich medeverantwoordelijk voor de casus en het slagen van het plan van aanpak.
  • Voert de afspraken/actiepunten uit en geeft hiervan een terugkoppeling aan de betrokken netwerkpartners.
  • Is ook zelf verantwoordelijk om te bepalen op basis van geldende wet/regelgeving welke informatie zij mogen delen namens hun organisatie.
  • Neemt actief deel aan de communicatie tussen de betrokken netwerkpartners.
  • Stemt waar nodig af binnen de eigen organisatie (vervanging/overdracht).
  • Geeft een signaal aan de procesregisseur als het uitvoeren van een afspraak / actiepunt niet lukt of als er andere ontwikkelingen zijn die van invloed zijn op het plan.
  • Geeft het door aan de andere netwerkpartners en de procesregisseur als zijn/haar betrokkenheid stopt.
  • Stemt waar nodig af binnen de eigen organisatie (vervanging/overdracht) over eventuele vervolgstappen en het opstellen van een plan van aanpak.
  • Gaat zorgvuldig om met de informatie die wordt gedeeld tijdens een overleg. De informatie kan enkel gebruikt worden voor het doel waarvoor deze tijdens het overleg is gedeeld. Informatie van een andere netwerkpartner wordt enkel gedeeld met toestemming van de betreffende netwerkpartner.

Dit kun je van de procesregisseur van het ZVH verwachten

De procesregie rondom de casuïstiek is in handen van de procesregisseur van het Veiligheidshuis. Ook bij de rol van procesregisseur hoort een aantal verwachtingen/taken. De procesregisseur:

  • Is onafhankelijk voorzitter van het  overleg.
  • Geeft de kaders van het overleg aan: het doel.
  • Plant in overleg met de netwerkpartners een overleg om de stand van zaken te bespreken en eventueel verder af te stemmen.
  • Stuurt (voor, tijdens en na het overleg) het proces aan ter bevordering van samenwerking en de uitvoering van het plan van aanpak.
  • Wordt door de casusregisseur op de hoogte gehouden over ontwikkelingen in het plan van aanpak en eventuele knelpunten.
  • Dient als sparringpartner voor de netwerkpartners en beslist met de casusregisseur over het inplannen van een vervolg overleg.
  • Schaalt op naar manager Veiligheidshuis, indien nodig.
  • Neemt regelmatig contact op met de casusregisseur over het verloop van de samenwerking in de casus en monitoring.
  • Beslist samen met de casusregisseur en de betrokken netwerkpartners of de casus kan worden afgeschaald.