Meldpunt Zorg en Overlast (MZO)

Home » Meldpunt Zorg en Overlast (MZO)

Het leven is niet altijd makkelijk. Soms hebben mensen problemen en is hulp noodzakelijk, maar kan of wil de persoon er zelf niet om vragen. Het Meldpunt Zorg en Overlast is er voor iedereen die zich zorgen maakt over een ander. Wij geven advies en indien nodig maken we een inschatting van de hulp die nodig is, organiseren we dat en motiveren we iemand om deze hulp te accepteren.  

Met je zorgen naar het meldpunt

Heb je zorgen over iemand anders? Dan kun je die met het meldpunt bespreken. Als iemand problemen ervaart, kan hij/zij verschillende soorten signalen afgeven. Ook zulke signalen kun je bij ons aangeven. Denk aan: 

  • Iemand trekt zich terug in zijn huis, vereenzaamt of het huis vervuilt.  
  • Post wordt niet meer opengemaakt en/of rekeningen worden niet meer betaald. 
  • Iemand vertoont overlastgevend gedrag. 
  • Iemand vertoont onbegrepen (verward) gedrag 

Ik ben bezorgd over iemand. Hoe neem ik contact op?

Je kunt je zorgen met onze collega’s van het Meldpunt Zorg en Overlast (MZO) bespreken. Dat kan telefonisch of door een formulier in te vullen. De contactgegevens en het formulier vind je op de Contact pagina. Of voor professionals op de Voor professionals pagina.

Het Meldpunt in het kort

Wij helpen mensen die het zelf niet lukt om hulp te vragen om uit een moeilijke situatie te komen.

Direct naar

Meldformulier voor inwoners Meldformulieren professionals Privacy en persoonsgegevens

Contact

Heb je een vraag, wil je advies of wil je een melding doen?

Moeilijke situaties doorbreken 

Jiska Diederik, operationeel manager van het Meldpunt Zorg en Overlast: “Wij krijgen dagelijks met uiteenlopende situaties te maken. Een paar voorbeelden: Iemand die zich zorgen maakt over de buurvrouw die erg veel drinkt. Een politieagent die een oude man om 3 uur ’s nachts in nachthemd op straat heeft gevonden. Een flatbewoner die zich ten einde raad is vanwege een familie die veel rommel en stank veroorzaakt in de portiek. De woningbouwcorporatie die belt omdat een huurder zijn rekeningen niet meer kan betalen.  

Allemaal situaties waarin de betrokkenen er zelf niet meer uitkomen. Bijvoorbeeld omdat de persoon in kwestie helemaal geen zin heeft in bemoeienis. Of omdat de problemen gewoon heel ingewikkeld zijn. Vanuit het meldpunt gaan wij in gesprek met de betrokkenen om te kijken wat er aan de hand is. Waar komt het onbegrepen gedrag vandaan? Hoe komt het zover dat iemand zijn huis misschien kwijtraakt? Welke gebeurtenissen hebben tot deze situatie geleid? En wat is er nodig om eruit te komen?  

We kijken ook of er zorg- en hulpverlening nodig. Van schuldhulpverlening tot geestelijke gezondheidszorg. Wij proberen binnen te komen waar anderen dat niet lukt en moeilijke situaties te doorbreken.” 

Veelgestelde vragen

Maakt u zich zorgen om iemand die gedrag vertoont dat u niet begrijpt? U kunt dit melden bij het Meldpunt Zorg en Overlast.

Heb je dit al met je buren besproken? Misschien kun je ze helpen? Samen met anderen uit de buurt.

Maar het kan natuurlijk goed dat zij niet in gesprek willen, geen hulp willen of het lukt gewoon niet om het probleem op te lossen. Je kunt dan een melding doen bij het Meldpunt Zorg & Overlast.

Je kunt jouw zorgen over deze situatie delen bij het Meldpunt Zorg en Overlast. Onze professionals kijken wat ze kunnen doen om de persoon of het gezin in kwestie te helpen.

Naar alle veelgestelde vragen